2025.02.11
Hirdetmény a Paks II. Atomerőmű Zrt. kérelmére indult eljárásban hozott döntésről
2025.02.11
Hirdetmény a Paks II. Atomerőmű Zrt. kérelmére indult eljárásban hozott döntésről
2025.02.11
Hirdetmény a Paks II. Atomerőmű Zrt. kérelmére indult eljárásban hozott döntésről
2025.02.11
Hirdetmény a Paks II. Atomerőmű Zrt. kérelmére indult eljárásban hozott döntésről
2025.02.11
Hirdetmény a Paks II. Atomerőmű Zrt. kérelmére indult eljárásban hozott döntésről
2025.02.06
P2-HA00759 számú határozat
Magyarország meghívására 2015-ben a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség szakértői delegációja felülvizsgálta a teljes nukleáris hatósági rendszert (IRRS-misszió), idén szeptemberben újra hazánkba érkezik a misszió, hogy áttekintse az azóta elért eredményeket. Különleges alkalom lesz a NAÜ számára is, mivel ez a századik IRRS-misszió a nemzetközi szervezet életében. Hol tartunk most, milyen feladatok állnak még előttünk? Interjú Nyisztor Dániellel, az Országos Atomenergia Hivatal közigazgatási tanácsadójával, az IRRS-projekt vezetőjével.
Melyek voltak a legjelentősebb észrevételek?
Néhány fontosabb témakört a missziót
követően kiadott sajtóközleményben is kiemeltek: az egyik ilyen
a hatóság függetlenségének kérdése. Itt nem az engedélyesektől történő
függetlenégre kell gondolni – ez természetesen fel sem merült, mint probléma
– , hanem a kormányzattól történő minél nagyobb mértékű anyagi és szervezeti
függetlenségre. Ezt a kérdést részben sikerült csak rendezni, hiszen az
anyagi juttatások kapcsán régóta jelezzük a kormányzatnak, hogy az iparághoz
képest alacsonyabb fizetések jelentősen nehezítik a megfelelő szakemberek
felvételét, a felvett munkatársak megtartását. A függetlenség kapcsán a
misszió kifogásolta, hogy az OAH és annak legnagyobb engedélyese egy minisztérium
alá tartoznak. Bár szeretném kiemelni, hogy szakmai döntéseiben az OAH
független (ezt az Atomtörvény is garantálja). A korábbi ÁNTSZ Országos
Tisztifőorvosi Hivatal esetén ugyanez volt a helyzet: a szabályozó hatóság
és az egészségügyi szektor, amely sugárforrásokat alkalmaz, szintén egy
minisztérium alá tartoztak.
Említhetem még az eljárási időtartamok
kapcsán tett észrevételét a missziónak, amely kérdéskör túlmutat az OAH
keretein, mivel ezek az időtartamok egyrészt az általános közigazgatási
rendtartásról szóló törvényből (Ákr.), másrészt az Atomtörvényből erednek,
ám ezek olyan mértékű kitolása, amelyet a misszió javasol, messze túlmutat
az OAH hatáskörén, másrészt az ország jogszabályi környezete sem feltétlenül
teszi ezt lehetővé. Bár hozzá kell tenni, hogy a kérdésben sikerült előrelépést
elérni a közigazgatási
hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény
utódjaként kiadott Ákr. esetén, azonban nem annyit, amennyit az OAH szeretett
volna.
Hogyan hasznosult a misszió által
készített jelentés?
Fontos kiemelni, hogy ezek a javaslatok,
ajánlások nem azt jelentik, hogy az OAH nem felel meg az elvárásoknak,
csak a lehetséges fejlesztési irányokra világítanak rá. A NAÜ IRRS-missziójának
összességében az a célja, hogy segítse az országokat a jogszabályi környezetük
folyamatos javításában, a nemzetközi irányok követésében, valamint abban,
hogy minél jobban megfeleljenek a nemzetközi elvárásoknak. A missziók során
külön figyelmet fordítanak az adott ország jógyakorlataira, amelyet aztán
nemzetközi szinten is hasznosítanak. Kiemelendő, hogy a 2015-ös misszió
több (6 db) jógyakorlatot is azonosított az OAH-nál.
Miben különbözik a mostani IRRS-misszió
a korábbitól?
Ezután a misszió után is készül jelentés?
Ez miben lesz meghatározó számunkra?
Fontos kiemelni, hogy az ajánlások között
szerepelnek olyanok is, amelyek túlmutatnak az érintett hatóságokon, amelyek
elsősorban a kormányzat számára fogalmaznak meg feladatokat. Ezeket továbbítottuk
az illetékes minisztériumokba, és kértük segítségüket és közreműködésüket
azok megoldásában.
Mindezekkel együtt úgy látjuk, hogy az
ajánlások és javaslatok többségét sikerült megoldani és azon leszünk, hogy
ezt a felülvizsgálók is hasonlóképpen gondolják a misszió folyamán.
Fontos, hogy a misszió végeredménye,
az országról készült összefoglaló jelentés nyilvános lesz, illetve a misszió
utolsó napján a NAÜ sajtóközleményt ad ki, amelyet mi is közzéteszünk angolul
és magyarul.
Az interjút Körmendi Gábor, az OAH tájékoztatási
felelőse készítette.
A 2015-ben készített interjút itt olvashatja, az IRRS-missziót követően kiadott sajtóközleményt itt találhatja, a jelentést innen töltheti le , az akciótervről szóló hírünket ide kattintva érheti el.